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피터빈트

Stress of poverty may last a lifetime

By Korea Herald

Published : Aug. 29, 2012 - 14:50

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The stresses of poverty -- measured via stress hormones -- leads to impaired learning ability in children and may last a lifetime, U.S. researchers say.

Clancy Blair of New York University said high levels of stress hormones influence the developing circuitry of children‘s brains, inhibiting such higher cognitive functions such as planning, impulse and emotional control, and attention known as executive function.

Poverty stress resulting from crowded conditions, financial worry, a lack of adequate child care and insecure food lead to impaired learning ability in children from impoverished backgrounds.

However, Blair added that although poverty is considered a major source of stress, the findings also suggested other sources of stress might affect children in all income groups from stress from divorce, harsh parenting, struggles with a learning disability or severe illness.

“The conclusion from this body of work is that working to reduce inappropriate environmental stresses facing young children would not only improve their overall well being, but also improve their ability to learn in school,” James A. Griffin of the Child Development and Behavior Branch at the Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development said in a statement.

The findings are scheduled to be published in the September/October issue of Scientific American Mind. (UPI)



<관련 한글 기사>



무전유죄? ‘가난 후유증’ 평생 갈 수도..


스트레스 호르몬 분비량으로 측정되는 ‘가난의 스트레스’가 아이들의 학습능력에 이상을 가져올 수 있으며 이 증상이 평생 지속될 수도 있다는 미국 연구결과가 나왔다.

뉴욕대학교의 클랜시 블레어는 스트레스 호르몬 수치가 높으면 아이들의 두뇌 성장에 영향을 미쳐 계획, 충동, 감정조절, 주의력 등 집행기능이라고 불리는 두뇌의 인지기능을 억제시킨다고 밝혔다.

비좁은 주거환경, 금전적 걱정, 열악한 보육환경 및 영양부족 등은 가난한 환경에서 성장한 아이들의 학습 능력에 부정적 영향을 미치는 것으로 알려졌다.

그러나 블레어는 가난이 스트레스의 주된 요소이긴 하지만 경제적 문제가 없는 가정에서 자란 아이들의 경우에도 이혼, 부모의 학대, 질병 및 학습장애 등이 원인이 되어 스트레스를 받기도 한다고 지적했다.

유니스 케네디 쉬리버 국립 아동보건 및 인간발달 연구소(Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development)의 제임스 그리핀은 “이 연구는 아이들이 스트레스를 받는 환경을 없애줌으로써 아이들의 전반적 삶의 질을 향상시킬 수 있을 뿐만 아니라 그들의 학습능력도 신장시킬 수 있다는 것을 의미한다”고 밝혔다. (코리아헤럴드)